• အခြင့္အေရး နည္းနည္းေလာက္ေတာ့ ေပးပါ

    ၾသဂုတ္လ ၄ ရက္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္

    ကယန္းလူမ်ိဳး (ပေဒါင္လည္ပင္းရွည္) ေတြရဲ႕ အေၾကာင္းကို ေဆာင္းပါးေရးရင္ ေကာင္းမလားလို႔ စဥ္းစားေနရင္း "ထိုင္ေနလို႔ေတာ့ ဘာမွ ျဖစ္မလာဘူး" ဆိုတဲ့ စကားပံုတစ္ခုကို ျပန္အမွတ္ရေတာ့ စိတ္ကူးေလးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ထိုင္းႏိုင္ငံ အေနာက္ေျမာက္ဘက္ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ ခရိုင္အတြင္းမွာရွိတဲ့ ကယန္းေတြ ေနထိုင္ရာ ေက်းရြာေလးေတြဆီကုိ သြားဖို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္ပါတယ္။

    သူတို႔ရဲ႕ ရြာေလးေတြက မယ္ေဟာင္ေဆာင္ၿမိဳ႕နဲ႔ အနီးမေ၀းမွာပါ။ ကား သို႔မဟုတ္ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္နဲ႔ သြားရင္ နာရီ၀က္ေက်ာ္ေက်ာ္ေလးသာ ရွိပါတယ္။ က်မနဲ႔ က်မရဲ႕လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ သူငယ္ခ်င္းကေတာ့ ဆိုင္ကယ္နဲ႔ သြားဖို႔ သေဘာတူလိုက္ၾကပါတယ္။ က်မက ငယ္ငယ္ေလးကတည္းက ကားသို႔မဟုတ္ ဆိုင္ကယ္ေလးေတြစီးရင္း ေတာေတာင္ သဘာ၀ရႈခင္းအလွအပေတြကို ေငးေမာ ၾကည့္တာကို ၀ါသနာပါတဲ့အတြက္ က်မသူငယ္ခ်င္းရဲ႕ အေနာက္မွာ လိုက္စီးဖို႔ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ပါတယ္။

    မယ္ေဟာင္ေဆာင္ၿမိဳ႕ အျပင္ဘက္ကစၿပီး အသြားလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ သဘာ၀ေက်းလက္အေငြ႔ အသက္ေတြကို ၾကည့္ရႈရင္း ဘယ္အခ်ိန္ေရာက္မလဲဆိုတဲ့ အေတြးေတြနဲ႔ က်မတို႔ဆိုင္ကယ္ေလးက ကယန္းသာယာရြာဆိုတဲ့ ကယန္းတို႔ေနတဲ့ ရြာေလးဆီကို ဦးတည္သြားပါေတာ့တယ္။

    ရြာကိုေရာက္ေတာ့ တဲအိမ္၊ ၀ါးအိမ္ေတြနဲ႔ ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ ေက်းလက္ရႏွံ႔နဲ႔အတူ ကယန္းတို႔ရဲ႕ ရိုးရာဂီတ သံေလးေတြက က်မတို႔ကို ဦးစြာ ဆီးလို႔ႀကိဳလိုက္ပါတယ္။

    ကယန္းသာယာရြာဆိုတဲ့ နာမည္ေလးနဲ႔လိုက္ေအာင္ ရြာကေလးက မႀကီးမငယ္၊ ကယန္းအမ်ိဳး သမီးေလးေတြရဲ႕ ၀တ္စားဆင္ရင္ထားပံုေလးေတြနဲ႔ ေရာေႏွာၿပီးၾကည့္လိုက္ေတာ့ တမ်ိဳးေလး ခ်စ္စရာေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရြာေလးကို ေတာင္တန္းေလးေတြက ၀ိုင္းရံထားၿပီး ရႈိေျမာင္ ေအာက္မွာရွိေနေတာ့ က်မတစ္ေယာက္ထဲအတြက္ ရြာသူ/သားေတြလို ကာလၾကာရွည္ ေနမိမယ္ဆိုရင္ စိတ္အေတာ္ေလး က်ဥ္းၾကပ္မိမွာဘဲလို႔ ထင္မိတယ္။

    ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အဲဒီေနရာမွာ ေနၿပီးသူတို႔ အျပင္ထြက္ခြင့္မရွိဘူး။ အထူးသျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အေဆာင္အေယာင္မ်ားနဲ႔ ေက်းကြင္းေတြကို တပ္ထားၾကတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္ေပါ့။

    ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈကို မပေပ်ာက္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းတဲ့အေနနဲ႔ သူတို႔တေတြရဲ႕ ခႏၵာကိုယ္ေပၚမွာ ၅ ကီလိုဂရမ္ေလာက္ရွိတဲ့ အေလးခ်ိန္ကို အၿမဲတမ္း သယ္ေဆာင္ေနရပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခား ဧည့္သည္ေတြ လာေရာက္ လည္ပတ္တာကို တဲအိမ္ငယ္ေလးေအာက္ကေန ေတးသီခ်င္းေလးေတြနဲ႔ ႀကိဳဆိုေဖ်ာ္ေျဖေပးရတာက သူတို႔ရဲ႕ေန႔စဥ္အလုပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

    မယ္ေဟာင္ေဆာင္ၿမိဳ႕ရဲ႕ မနီးမေ၀းမွာ ကယန္းသာယာရြာလိုပဲ ကယန္းေတြေနထိုင္တဲ့ ရြာသံုးရြာရွိပါတယ္။

    ကယန္းေတြဟာ အျခားေသာ ျမန္မာတိုင္းရင္းသား စစ္ေျပးဒုကၡသည္ေတြလိုပါဘဲ။ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈႏွင့္ အတင္းအဓမၼ လုပ္အားေပးေစခိုင္းမႈတို႔ေၾကာင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံဘက္ကို ေရာက္ရွိလာၾကတာ ႏွစ္ေပါင္း(၂၀) ၀န္းက်င္ေလာက္ေတာင္ ရွိသြားၾကပါၿပီ။ တျခား ဒုကၡသည္ေတြနဲ႔ ကြာတာတခုက သူတို႔မွာ ထူးျခားတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ အေဆာင္အေယာင္ေတြေၾကာင့္ ေဒသခံအာဏာပိုင္အခ်ိဳ႕နဲ႔ စီးပြားရွင္တို႔က ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားကေန ေခၚထုတ္ၿပီး ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကို ျပသဖို႔အတြက္ ထိုင္းေက်းလက္ရြာ နေဘးေတြမွာ ေနထိုင္ခိုင္းပါတယ္။

    ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ အခ်ိန္ၾကာလာတဲ့အညီ ကယန္းတို႔ရဲ႕ လူဦးေရဟာလည္း တေန႔တျခား တိုးလာတဲ့အတြက္ အခုဆိုရင္ ကယန္းမိသားစုဦးေရေပါင္း (၆၀၀)ေက်ာ္ ၀န္းက်င္ေလာက္ရွိေနပါၿပီ။ သူတို႔ရဲ႕ ေနထုိင္စားေသာက္မႈ အေျခအေနက ဟိုး အရင္(၁၀) ႏွစ္ေလာက္က က်မျမင္ေတြ႔ခဲ့ဖူးတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးပါဘဲ၊ ဘာမွတိုးတက္ေျပာင္းလဲ လာတာကို မေတြ႔ရပါဘူး။ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ေဒသ တစ္ခုလံုးကို ၿခံဳငံုၿပီးၾကည့္လိုက္ေတာ့ လူဦးေရက တိုးလာေပမယ့္ ရြာမွာ အလည္လာတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကလြဲလို႔ ရြာသူ/သားေတြ အရင္တုန္းကထက္ နည္းလာသလို သတိထားမိတယ္။

    ဘာျဖစ္လို႔ လူေတြနည္းလာသလဲလို႔ အဲဒီရြာမွာေနထိုင္တဲ့ ကယန္းအမ်ိဳးသားတစ္ေယာက္ကို ေမးၾကည့္ေတာ့ သူက "တစ္ခ်ိဳ႕လူေတြက ရြာသစ္ (ထုိင္းမ်ားေျပာင္းေရြ႕ ေနထိုင္ခိုင္းသည့္ေနရာ) မွာ သြားေနတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕လူေတြကေတာ့ စခန္းထဲ (ကရင္နီဒုကၡသည္အမွတ္ ၁ စခန္း) ကို ျပန္ၿပီးေတာ့ ၀င္ေနတယ္" လို႔ က်မကို ေျပာျပပါတယ္။

    ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၀၇ စက္တင္ဘာလ ၁၂ ရက္ အခ်ိန္တုန္းကေပါ့၊ ဒီထိုင္းႏိုင္ငံ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ခရိုင္ တာ၀န္ရွိသူေတြနဲ႔ အဆင့္ဆင့္ ၿမိဳ႕နယ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ကယန္းေက်းရြာ ၃ ရြာကို တစ္ရြာထဲ စုစည္းထားႏိုင္ဖို႔ အစည္းေ၀းေတြ အႀကိမ္ႀကိမ္ လုပ္ခဲ့ပါေသးတယ္။

    ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ ကယန္းမိသားစုေတြရဲ႕ သေဘာဆႏၵအတိုင္းပဲလို႔ ေျပာတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေျပာင္းေရြ႕လိုသူနဲ႔၊ မေျပာင္းေရြ႕လိုသူဆိုၿပီးေတာ့ ျဖစ္သြားပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕လူေတြကေတာ့ ႏွစ္ေပါင္းၾကာရွည္စြာ ေနထိုင္လာခဲ့ၿပီး လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးနဲ႔ ခရီးသြားဧည့္သည္ေတြအတြက္ အဆင္ေျပေနတဲ့အတြက္ မေျပာင္းေရြ႕လိုၾကဘူး။ ေျပာင္းေရြ႕လိုတဲ့သူေတြကေတာ့ ထိုင္းေဒသအာဏာပိုင္ေတြေျပာတဲ့ ရရွိလာမယ့္ အခြင့္အေရးကို ေမွ်ာ္ကိုးၿပီး သြားခ်င္ၾကတာေပါ့။

    အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ေဒသအာဏာပိုင္ေတြေျပာထားတဲ့ အခြင့္အေရးေတြမရရွိလို႔ ကယန္းသာယာရြာကို ျပန္လည္ၿပီးေတာ့ ေျပာင္းေရြ႕လာတာေတြလဲ ရွိေနပါတယ္။
    "သူတို႔ေျပာတယ္ က်မတို႔အဲဒီမွာေရာက္ရင္ ကားလမ္းေတြ ေဖာက္ေပးမယ္။ ထိုင္းမွတ္ပံုတင္ေတြ ျမန္ျမန္ရမယ္၊ ေပးမယ္လို႔ေျပာတယ္ ၿပီးေတာ့ရိကၡာေတြလည္း ေပးမယ္လို႔ေျပာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီမွာက်မတို႔ကို သြားပို႔ထားၿပီးေတာ့ တစ္ခါးမွ လာမၾကည့္ေတာ့ဘူး။ အဲဒါနဲ႔ဒီဘက္ကို ျပန္ေျပာင္းလာတယ္ ႏွစ္လေလာက္ရွိၿပီ" လို႔ ကယန္း ေက်းရြာသစ္ကို ၈ လေလာက္ သြားေနထိုင္ခဲ့တဲ့ ကယန္းအမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္က ေျပာျပပါတယ္။

    သူတို႔ရဲ႕ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ခရီးသြားဧည့္သည္ေတြဆီက ေကာက္ခံရရွိတဲ့ ေငြေၾကးအေထာက္အပံ့ေတြေတာ့ ရွိပါတယ္။ တစ္လကို ကယန္းေက်းပတ္တဲ့ သူတစ္ဦးကို ၁၅၀၀ ဘတ္ရတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႕ရြာေတြဆို သူတို႔ကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားတဲ့ ေဒသခံအာဏာရွိသူ တစ္ဦးစ ႏွစ္ဦးစတို႔က မေပးဘဲေနလ်က္ရွိတယ္လို႔ ဆိုုပါတယ္။

    ကယန္းေတြအတြက္ အျခားေသာ ၀င္ေငြအပိုရယ္လို႔ သူတို႔ရဲ႕ေနအိမ္ေရွ႕ေလးမွာ ေစ်းဆိုင္ေလးေတြတည္ၿပီးေတာ့ သူတို႔ကိုယ္တုိင္ ယက္လုပ္တဲ့ ပ၀ါ၊ လြယ္အိပ္၊ ကယန္းေက်းကြင္းပတ္ အရုပ္ေလးေတြ စတာေတြနဲ႔ ခရီးသြားဧည့္သည္ေတြကို ေရာင္းခ်၊ ျပသေနၾကရပါတယ္။ ဒီလိုရရွိလာတဲ့ ၀င္ေငြေလးေတြနဲ႔ တစ္ေန႔စာအတြက္ ရွာႀကံေနရၿပီး ရြာထဲက သူတို႔ရဲ႕ကေလးေတြကို စာသင္ေပးေနတဲ့ ေက်ာင္းဆရာ/မလခအတြက္လည္း ျဖည့္ဆည္းေပးေနရတဲ့အတြက္ စား၀တ္ေနေရးက အဆင္ေျပဟန္မရွိလွပါဘူး။

    ကယန္းအမ်ိဳးသမီးေတြ အေနနဲ႔ ရြာရဲ႕အျပင္ဘက္ကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သြားလာေနထိုင္ခြင့္ မရွိသလို သူတို႔တေတြရဲ႕အမ်ိဳးသားမ်ားဟာလည္း ထုိနည္းတူ အျပင္ထြက္ခြင့္ မရွိၾကပါဘူး။ ျပင္ပကိုသြားေရာက္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ခြင့္ကိုလဲ ပိတ္ပင္ထားခံထားရတဲ့အတြက္ တစ္ခ်ိဳ႕လူေတြကေတာ့ မိမိလက္ရွိေနထိုင္ေနတဲ့ ေက်းရြာမွာလဲမေနခ်င္၊ ဒုကၡသည္စခန္းကိုလည္းမ၀င္ခ်င္၊ တတိယႏိုင္ငံကိုလည္း ေလွ်ာက္ပိုင္ခြင့္ ထိုင္းအာဏာပိုင္ေတြက ပိတ္ပင္ထားေလေတာ့့ ဧည့္သည္အ၀င္ေကာင္း လခေကာင္းေကာင္းရရွိႏိုင္တဲ့ ျပင္ပတစ္ေနရာျဖစ္တဲ့ ခ်င္းမိုင္ဘက္ကို ေျပာင္းေရြ႕ ေနထိုင္ခ်င္ၾကပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ဇြန္လႈိင္လကေတာင္ ကယန္းမိသားစုအခ်ိဳ႕ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ေဒသကေန ခိုးၿပီး ခ်င္းမိုင္ဘက္ကို ထြက္ေျပးသြားၾကပါတယ္။

    ႏွစ္ရွည္လမ်ား သူတို႔ေတြဟာ ထိုင္းေက်းရြာအနီးမွာ ေနထိုင္ေနေပမယ့္ ထိုင္းမွတ္ပံုတင္ ကဒ္ျပားမရရွိပဲ ထိုင္းေတာင္ေပၚသားကဒ္သာ ရရွိၾကပါတယ္။ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ထိုင္းမွတ္ပံုတင္ ကဒ္ေတြလာေရာက္လုပ္ေပးေပမယ့္လည္း ေငြကုန္က်မႈ မ်ားလြန္းတဲ့အျပင္ မွတ္ပံုတင္ေအာင္ၿပီလို႔သိရေပမယ့္ လာေရာက္ၿပီး ကဒ္ေတြေပးျခင္းမရွိခဲ့ပါဘူး။

    ထို႔အျပင္ ဒီကယန္းမိသားစုေတြမွာ ယူအဲန္လက္မွတ္ေတြရွိေနေပမယ့္ ယူအဲန္ရဲ႕ ေထာက္ပံ့ ကူညီေနတဲ့ အကူအညီပစၥည္းကို မရရွိတဲ့အျပင္ တတိယႏိုင္ငံ ေလွ်ာက္ထားခြင့္ကို ထိုင္းအာဏာပိုင္ေတြအေနနဲ႔ ပိတ္ပင္တားျမစ္ထားပါတယ္။ ယူအဲန္လက္မွတ္ဟာ ယခုေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ အသံုး၀င္မႈမရွိေပမယ့္ လာမယ့္အနာဂတ္မွာ ႏိုင္ငံျခားဧည့္သည္ေတြ မလာႏိုင္ေတာ့တဲ့အခ်ိန္မွာ ဒုကၡသည္စခန္းမွာ လြယ္လြယ္ကူကူ ျပန္လည္ ၀င္ေရာက္ႏိုင္ေအာင္ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာသူေတြလည္း ရွိေနပါတယ္။

    ယခုလို တတိယႏိုင္ငံ ေလွ်ာက္ခြင့္ပိတ္ပင္ထားျခင္း၊ ျပင္ပသို႔ အလုပ္သြားေရာက္ လုပ္ကိုင္မႈ ပိတ္ပင္တားျမစ္ျခင္း၊ ထုိင္းႏိုင္ငံသားကဒ္မရရွိျခင္း၊ အကူအညီအေထာက္အပံ့ ပစၥည္းမရရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ဒုကၡသည္မွာ ျပန္သြားေနမယ္၊ ဒုကၡသည္အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးဖို႔နဲ႔ ဒုကၡသည္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳေပးဖို႔ ဒုကၡသည္ေတြခံစားေနရတဲ့ တတိယႏိုင္ငံ ေလွ်ာက္ခြင့္ေတြကို ခံစားခ်င္တယ္လို႔ ေျပာတဲ့သူေတြလဲ ရွိေနပါတယ္။

    ထိုင္းအာဏာပိုင္မ်ားအေနနဲ႕ ဒုကၡသည္စခန္းအတြင္းကို ၀င္ေရာက္ေနထိုင္မယ္ဆိုရင္ ေက်းကြင္းျဖဳတ္ရမယ္ဆိုျပီး ေျပာဆိုလာရင္လည္း ေက်းကြင္းျဖဳတ္ၿပီးေတာ့ ဒုကၡသည္စခန္းထဲကို ၀င္ေရာက္ေနထိုင္မယ္လို႔ ေျပာၾကသူမ်ားလဲ ရွိေနပါတယ္။

    ယခုလက္ရွိ ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြနဲ႔ လာမည့္ အနာဂတ္မွာ ဘာျဖစ္လာၾကမလဲဆိုတဲ့ သူတို႔ရဲ႕ရင္ထဲက ထြက္လာတဲ့ ညီးၫူသံေတြကို ၾကားခဲ့ၿပီးတဲ့ က်မသူတို႔တေတြရဲ႕ ခံစားခ်က္နဲ႔ အခက္အခဲေတြကို လူသားခ်င္း ကိုယ္ခ်င္းစာနာမိတယ္။

    ကယန္းသာယာရြာကို ေက်ာခိုင္းၿပီး အျပန္ခရီးတေလွ်ာက္မွာ ကယန္းမိသားစုေလးေတြရဲ႕ ဘ၀သြားလာေနထိုင္ခြင့္ အေျခအေနေတြကို ၿခံဳၿပီးေတြးၾကည့္ေတာ့ သူတို႔တေတြဟာ သိုးၿခံထဲက ယုန္သူငယ္လို မလူးသာမလြန္႔သာ ဘ၀ကို ေရာက္ရွိေနသလိုမ်ိဳး ျမင္ေယာင္ေနမိတယ္။ သူတို႔တေတြ အဲဒီဘ၀ကေန လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ၾကပါေစလို႔ က်မရဲ႕ အျပန္ခရီးတေလွ်ာက္မွာ အႀကိမ္ႀကိမ္ ဆုေတာင္းေပးလိုက္ပါေတာ့တယ္။

0 comments:

Post a Comment